Sigtuna

Sigtuna ligger vid Mälaren och grundades av Erik Segersäll runt år 980. Staden var sedan säte för den förste kristne kungen, Olof Skötkonung, som här lät slå de första svenska mynten. Sigtuna var den första staden inom det medeltida Sveriges gränser och blomstrade som ett kungligt, kyrkligt och kommersiellt centrum fram till slutet på 1200-talet.


Idag var jag och pappa och lunchade i Sigtuna. En väldigt trevlig liten "stad" med mysiga fik och små affärer. Vi prövade på ett nyss ställe som heter Myntet. Kanske har någontting med att gör att de tröck de första myntet i Sigtuna? Väldigt trevligt var det där iallafall.








Kommentarer
Postat av: Anonym

har nu läst från början till slut hittade din blog av en slump hade ingen trevlig bok att läsa men nu är jag klar med den här trevliga boken vill bara säga du ÄR Bäst på att få folk att inte kunna sluta läsa de får bli den jul klapp jag ger bort åt någon jag inte känner

2008-12-22 @ 20:19:58
Postat av: Moa..

Tack, det var kul att höra. =o)

2008-12-23 @ 19:08:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0