Flyktingläger, tillstånd och en väldig röra...

Hmm... jag som skulle försöka blogga åtminstone varannan dag, det gick tydligen inte så bra för mig. Har iallafall gjort massor av saker ses sist.

I fredags var vi för första gången i ett flyktingläger, Bedawi heter det och ligger i de norra delarna av Libanon. Där följde vi Caspars arbete med två palestinska pojkar som jonglerade, stod på händer, gjorde volter och liknande. De var jätte duktiga.
Jag, Mathias och Ashraf blev inbjudna till Ashrafs vän, Hatem, på te. Men det var inte det ända, han kom in med en stooor bricka med massor av småtallrikar med olika röror och grönsaker på. Vi åt och åt, sen åt vi lite till. Efter det var det dags för kaffe. Jag och Mathias har fått lära oss reglerna för kaffedrickandet här. De är inte enkla och väldigt jobbigt för den som inte dricker kaffe. Om man tackar nej till kaffet som personen du är hemma hos erbjuder dig kan du se er vännskap som över. Det är snabblektionen, orkar inte berätta alla "regler".
Efter kaffet åkte vattenpipan fram och det bjöds på underhållning, Hatem sjöng och Ashrafspelade gitarr och sjöng. Mycket trevligt tycker jag.
Efter vi var klara gick vi tillbaka till träningen. Och jag fick lära mig jonglera på riktigt! Innan körde jag tydligen någon slags "mormor variant" enligt Caspar. Men nu kan jag tillochmed jonglera med tre bollar. Inte mycket men lite.

I söndags var vi på bio och tittade på "Försoning" som den heter på svenska. Det var en ganska bra film, lite sorglig men inte så man grinade dirrekt. Den var mycket vackert filmad tycker jag. Dock ingen film som hamnar på min topplista.

Måndagen spenderade vi i flyktinglägret Borj El Barajneh som ligger i Beirut. Eftersom marioteten är killar i cirkusgruppen så bestämdes det att de skulle ha en tjejdag. Det var alltså bara tjejer den här dagen, tre väldigt spralliga sådana. Eftersom de var ojämt antal fick jag hoppa in och vara med vilket resulterade i träningsvärk i både ben och armar, men det var roligt. Katja hade sin första träning och det var mycket inprovissations övningar.

Idag var vi iväg och skulle söka tillstånd för att komma in i flyktinglägren i söder. Vi gick upp vid åtta och fick åka en bit med buss för att komma dit vi skulle. Det var en ganska fin utflykt halva biten åkte vi längs vattnet. Tyvärr gav utflykten inget resultat, vi fick inga tillstånd. Han som bestämmer om man får dem eller inte var inte på något bra humör idag. Så vi gör ett nytt försök i morgon.

Håll tummarna.

Kommentarer
Postat av: Pellan

Du värkar ha det riktigt kul där borta ;)

2008-02-28 @ 00:35:17
URL: http://pello.blogg.se
Postat av: Moa

Jag har det bra här ja. Men idag har det varit skottlossning. =o/

2008-02-29 @ 23:30:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0