På plats

Nu är vi framme i Beirut, var på flygplatsen vid 01.30, där mötte Caspar och Ashraf (eller hur det nu kan tänkas stavas) oss. Vi tog en taxi till lägenheten där vi ska bo de närmaste två månaderna. Resan tog ungefär 15 minuter och taxichauffören bröt nog mot alla lagar som gick att bryta mot under den färden. Han körde i två filer och tyckte han att någon körde i vägen blinkade han med helljusen tills dem flyttade på sig.  I en fyrvägskorsning lös det väldigt rött men det var inga bilar där så han körde bara. Avslutningsvis när vi nästan var framme så körde han in på en enkelriktad gata, det var ju tur att det inte var så mycket trafik så vi fick möte. Det hade aldrig gått. 

Lägenheten vi bor i är stor och jättefin, den är tyvärr även väldigt kall. Jag och Mathias har ett eget rum och min säng är typ en meter upp så jag känner mig lite som  prinsessan på ärten. 

Nu ska vi ut en sväng, så jag får skriva mer senare. 

Har nu varit ute hela dagen. Beirut är en mycket livlig stad, det är bilar och människor överallt. Och bilarna kör lite hur de vill. Caspar berättade för mig att man tydligen köper sitt körkort, utan prov eller någonting! Helt plötsligt förstod jag varför alla kör som galningar. 
Massor av affärer gör det svårt att hålla sig i skinnet. Man vill bara gå lös och shoppa som en tok. Jag vet inte hur många skoaffärer vi gått förbi idag. Känner att mitt studiebidrag kommer ryka rätt fort. ;o) 
Det är tillåtet att röka nästan överallt här, vilket blir väldigt jobbigt då jag hade tänkte att sluta. Kanske börjar med att sluta när vi beger oss härifrån istället. 

Jag trivs väldigt bra här och funderar redan på när jag ska åka hit igen. Alla är väldigt trevliga och gästvänliga. De vi bor med är helt fantastiska och det blir mycket skojande och skratt. 

I morse eller snarare någon gång på eftermiddagen hade killarna dukat upp värsta frukosten. Den var underbar! Det fanns allt möjligt. Bröd, någon slags äggröra med tomat och någon annan grönsak i, ost av alla olika slag, yoghurt, flingor, te, kaffe, juice och grönsaker som gurka, blad persilia, tomat, allt färskt och utan bekämpningsmedel. Ibrahim berättade att allt var lokalt odlat också. Jag har aldrig förr smakat så god gurka. Den var så saftig och smakrik. 

Nu ska jag vara lite social med grabbarna grus. 





Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur är det med värmen ute då??

2008-02-21 @ 17:04:43
Postat av: Moa

Det är ungefär som våren i Sverige.

2008-02-22 @ 17:26:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0