Döda havet var härligt...

... men inte är jag lycklig för det.

Solbränd blev jag så nu svider det något så fruktansvärt på ryggen. Fast ändå känner jag att det var värt det. Vi hade det riktigt härligt vid Döda havet. Det var en upplevelse utöver det vanliga kan jag säga. Hotellet vi bodde på var också riktigt trevligt. Dyrt, men trevligt! Det första vi gjorde var att provsimma lite i poolen. Härligt! Jag hade dock klarat mig utan påfåglarna som gick omkring utanför hotellet.

Nu är vi i Betlehem, en ganska liten och relativt tråkig stad. Har dock inte utforskat den så mycket så tidigare kommentar kanske var orättvis. Personalen på hotellet är i alla fall väldigt trevliga och roliga. En gammal man kallad "The God father" skojar med mig hela tiden, han är väldigt rolig. (Han hör dock inte till personalen utan är gudfar till han som jag tror äger hotellet.) Den övriga personalen tar väl hand om oss, vi har suttit ute med dem och druckit kaffe. Sedan bjöd de på glass och när jag satt här vid datorn kom han (som äger hotellet?) och frågade vad jag ville ha att dricka. Sedan kom han och serverade mig te.

När vi skulle åka hit så tog vi bussen från Damaskusgate. Jag trodde att bussen skulle gå hela vägen till Betlehem, men icke, bussen stannade utanför en check-point. "Inte igen!", tänkte jag. Kände att jag orkar verkligen inte gå igenom alla frågor och misstankar en gång till. Som om någon kunde läsa mina tankar ropar några på oss. Vi blev erbjudna en taxi som skulle ta oss en annan väg in i "det förbjudna landet". 100 chekel kostade det oss men jag känner att det verkligen var värt det.

Det är verkligen skönt att vara i Palestina, när vi är i Israel kan jag inte koppla av en stund. Känns som att alla är misstänksama och alla är så otrevliga där. Jag och Mathias satt och räkna på hur många trevliga israeler vi träffat under resans gång, vi kom fram till tre.

En vecka är det kvar och det ska verkligen bli skönt att åka hem. Fast helst av allt hade jag åkt tillbaka till Libanon. Jag blir tokig av att gå och oroa mig över allt som händer där.

Vi ses snart Sverige!




Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej!
Åh, kära gamla älskade Betlehem. Jag bodde i Beit Jala, eller snarare på gränsen mellan Beit Jala och Betlehem på en svenskdriven skola som heter SIRA skolan. Du fick betala ett rejält överpris för att åka genom tunnels road, som den kallas. Jag tror dessutom att check pointen in till Betlehem inte är något problem, jag har aldrig blivit utfrågad om någonting där, under de 7 månader jag bodde där och reste mellan Jerusalem och Betlehem. Så ni kan gå igenom lätt. Dessutom finns en buss (nr 21) som går in i staden och stannar i stora korsningen, Babz Kak, som är mycket lättare att ta. Om ni ska in till Jerusalem nå mer... Vilket hotell bor ni på? Det finns en del svenskar i området, vill du ha kontakt med dem? De kan berätta mer för dig... Lycka till!

2008-05-12 @ 10:38:03
URL: http://onnas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0