Jag är som en kameleont

Tänkte på det idag att jag faktiskt är jävligt bra på att anpassa mig efter min omgivning. Mark frågade mig om det var någonting jag saknade i köket. De har verkligen ingenting jag brukar äta hemma till frukost, men jag känner att jag behöver faktiskt inte det heller. Jag frågade bara efter skinka, tänkte att det kan vara bra att ha på mackan till lunch. Här äter de inte lagad lunch som vi gör i Sverige, utan de äter typ en macka, lite frukt och liknande. Jag brukar dock laga iordning pasta eller äggröra till Frankie. Min mamma säger faktiskt att det inte är bra med bröd! Jag känner iallafall att jag behöver någonting mer matigt till lunch, så som kött, därav skinka.
Annars så äter jag det som de har hemma. Jag frågade om de hade prövat Rooibos te, och då köpte de det till mig, men det smakar inte alls som hemma, det gör inget te här. Men det är heller inget som stör mig. Jag är inte en sådan person som måste ha mitt "svenska" kaffe, fil, eller kaviar till frukost. Än så länge har jag hittat mina egna varianter på mackorna när jag inte velat ha Vegemate och ost. En favorit jag har är till exempel; rostat bröd med typ gräddfil, röd paprika och bladpersilja på. Väldigt gott! Barnen och Nicky tycker jag är konstig som har det. Haha!

Jag undrar om jag under året kommer sakna någonting ifrån Sverige (förutom familj och vänner) som folk som varit borta ifrån Sverige ett tag brukar sakna falukorv, (Kalles)kaviar, "svenskt" te/kaffe, fil, ja vad är det med? SALTLAKRITS. Det kanske jag kommer att sakna. Fast jag har prövat godset här, inte alls som hemma, men helt okej. Som sagt så är jag bra på att anpassa mig, men det ska bli spännande att se. I Libanon tror jag inte ens att jag åt godis.

Haha... Anna-Maria och Åsa tjatar om palt. Jag visste inte ens vad det var innan. Jag hade hört ordet och visste att det var någonting man åt, men inte vad. Nu har de förklarat det för mig och ju mer de pratar om det destå äckligare låter det. Jag befarar att jag kanske kommer att få smaka på det någon dag.
Så exotiskt, åka till Nya Zeeland och äta palt.  Tänk om de gör blodpalt!

Åh, för övrigt, när jag ändå är inne på mat. Jag har ätit pork (fläsk) tjocka skivor och jag tror till och med att innersta lagret av huden var kvar. Det är någonting jag aldrig skulle ha gjort hemma! Tänk er ett tjockt lager med fett och lite kött. Kan inte påstå att det är någon favorit, men helt okej att äta. Kände mig lite som min kära vän Helle när jag satt där och gnagde runt benen, som en annan slags grottmänniska.

Jag vet dock en sak jag aldrig skulle kunna anpassa mig för. Musik. Jag MÅSTE få lyssna på min musik. Tack och lov har jag min dator med all min musik på. Efter 10 gånger av "Mama Mia" under en dag så är det ganska skönt att få komma in till sitt egna lilla krypin och sätta på typ Dark Tranquillity, In Flames eller något annat som INTE är Abba. Haha... Frankie älskar Abba, eller hon älskar snarare "Mama Mia", helst vill hon lyssna på den fem gånger på rad. Jag har faktiskt skaffat mig en "favoritlåt" på Abba (filmen) skivan, "Give me a man after midnight", gillar det där "sup p per...trup p per..." Men det är bara när jag lyssnat på "Mama Mia" fem gånger i rad.
Upptäckte även idag att Frankie gillar fjortis techno. När vi åkte bilen idag och jag slängde in någon av Emmelies gamla skivor så var det någon låt om en fågel som bodde på landet och ville leka med sina vänner. Den gillade Frankie, tyvärr. Jag berättade för henne vad låten handlade om (eftersom den var på svenska) och sen på slutet så blir tydligen fågelt skjuten i magen(!). Fast för min del gör det inte så mycket, gillar ju inte fåglar. Även detta berättade jag, att fågeln dog allts, så hoppas att hon inte gillar den låten nå mer.
I för sig så spelade jag någon låt med In Flames för henne. Hon sa att hon gillade den (!). Good girl! Kankse jag ska bränna en skiva med lite rocklåtar vi kan lyssna på i bilen. Annars så går Lady Gaga ganska flitigt i bilen när vi är ute och åker, den lyssnar Frankie också gärna på flera gånger i sträck. Tack och lov åker vi inte så långa sträckor så det blir oftast bara två gånger i rad.

Nej folket, nu ska jag krypa ner i min säng, käka mina mozarella och tomat chips, dricka cola ZERO och titta på Twilight. Blev för övrigt jätte glad när jag hittade de där chipsen idag. Jag köpte den sorten när vi åkte till Waipu, min andra dag här, och efter det har jag inte hittat dem igen. Så idag hittade jag dem i en liten kiosk på gatan som går precis ovanför den jag bor på. =o)

God natt! (fastän klockan är 13.26 på er sida av klotet)

Kommentarer
Postat av: yvonneoscarsson

Bra Moa att du lyssnar lite på mamma, bröd är inte bra : ) puss på kinden darling!

2009-05-09 @ 19:42:12
URL: http://yvonne mammi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0