Jag här ätit palt

Tro det eller ej. På mina 24 år (som halv norrlänning) har jag aldrig ätit palt. Och vad händer? Jag åker till andra sidan klotet, till ett land som är så långt ifrån palt, plodpudding och diverse annan svensk mat man kan komma. Och här äter jag palt för första gången! Varför? Jo, så här ligger det till. Mina två närmsta vänner här är båda från Norrland. Den ena ifrån Jämtland och den andra jätte mycket mer ifrån Norrland; Gellivare, om jag inte missminner mig(?) Jag kallar allt norr om Medelpad/Jämtland för Jokkmokk, har aldrig varit längre norr ut än de två förstnämnda.
Så igår kväll var det paltafton hos Anna-Maria. Jag var lite lagon nervös hela dagen över detta senarium. Pratade med folk på nätet som hade diverse palthistorier, mindre bra sådana tyvärr, så jag blev ännu mer nervös. Pluggade på lite om detta fenomenet palt. Helt fantastiskt det där wikipedia! Palt är verkligen en hel vetenskap och kultur. Det finns massor av olika sorter, former och varianter. A-M och Åsa blev nog lite imponerad när jag visste så mycket!

How to do it!
°Skala och riv potatisen (hur mycket är beroende på hur hungrig du är).
°Blanda ihop med mjöl, salt och eventuellt lite ägg. Kör på känn va fan! Det ska bli klibbigt och se ganska motbjudande ut.
°Sen ska man göra relativt stora bollar av guckat. Efter det häver du ner bollen i en stor kastrull (om du inte är på Nya Zeeland här har de inga sånna så man får ta en liten) med saltat vatten.
°Sedan låter du bollen koka tills den flyter upp till ytan.

Ska ätas med smör, backon/fläsk och lingonsylt. Sylten skippade vi dock eftersom de inte har lingon på Nya Zeeland.

OBS!!
Låt mig tillägga att detta är bara en av jag vet inte hur många varianter. I vissa kan man häva i fläsket i potatis-deg-klumpen.

Hade tänkt att skriva mer men känner att detta blogginlägget får bli en tribute till palten! Som för övrigt var ungefär lika god som den ser ut. Eller jag vet inte om jag kanske var orättvis nu. Det var faktiskt inte äcklig (om den ser ut så) men inte så jätte gott heller. Ska nog pröva med lingonsylt när jag är tillbaka i Svea Rike igen.


Kommentarer
Postat av: yvonneoscarsson

Är det som kroppkakor?

2009-05-27 @ 19:43:52
URL: http://pallar du palt
Postat av: Moa..

Det är nästan som kroppkakor. Men man använder rå potatis. I kroppkakor har man kokt.

2009-05-27 @ 22:24:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0