Mystik

Det finns ett hus som jag går förbi när jag går emellan skolan och kindy. Tomten ser lite halv skabbig ut, det står cigarettaskoppar på kanten av verandan och alltid ett vinglas bredvid. En gång såg jag även en creepy katt utanför. Den jamade åt mig. Först gången jag gick förbi så började jag fantisera om det där huset. Vem som bor där, hurdan den personen är. Vet inte varför men jag har fått för mig att det bara bor en person där. Jag tänkte att den som bor där är säkert en spännande person, kanske författare, som sitter och brainstormar ute på verandan medans hon (jag tror faktiskt att det är en hon) kedjeröker och sippar på sitt vin. Hon har liksom inte riktigt tid att påta i trädgården och hålla snyggt omkring sig för att hon har så mycket annat på gång. Det fick jag för mig.

Andra gången jag gick förbi kändes det inte lika mystiskt längre. Katten var borta, det stod nu även en tom ölflaska på kanten av verandan och askopparna var överfulla. Jag började tänka om. Kanske det är ett par som bor där. Ett par som håller sig mest för sig själva. De sitter och småpratar med varandra på verandan medans de sippar på varsin öl / vinglas och röker. De pratar om deras problem katt som skrämmer och morrar åt folk (och även pissar inne). De diskuterar säkert om att de borde röja upp i sin mer eller mindre nedgångna trädgård. Jag tror att de e smala, eftersom de endast lever på öl och vin, och eventuellt något litet tilltugg ibland. Till middag äter de bara soppa, vegitarisk soppa.

Jag kan verkligen försvinna iväg i mina tankar ibland. De far liksom iväg utan att jag behöver tänka på det. Ofta kan jag komma på mig själv att jag har tagit mig ifrån ett ställe till ett annat och jag vet inte ens hur för att jag haft annat för mig på vägen. Ibland skapas det en en helt annan värld inne i mitt huvud. Och mitt i allt ihopa kan jag stanna upp och tänka "Hur började jag tänka på det här egentligen?" Vissa gånger kan jag komma på, att juste, det började ju med att jag tänkte på det där, och sen det där, och sen... Andra gånger är det helt blankt. Jag har ingen aning om hur jag började tänka på den saken.

Som det här huset. Varje gång jag går förbi uptäcker jag någonting nytt som ändrar mitt tankesätt. Nu är det varken en ensam författare eller ett par som bor där. Nu är jag nästan säker på att det bor en hel liga där, antagligen alkoholiserade, eftersom de alltid dricker. Varför skulle det annars alltid stå tomma ölflaskor och vinglas ute på verandan? Katten har jag inte sett skymten av igen, så den har de förmodligen ätit upp!

Det ska bli spännande och se vad jag noterar imorgon. Imorgon kanske det är vampyrer som bor där. Tänk vad förvånad jag blir den dagen då jag ser vad det är för några som bor där. Tänk om det är en helt vanlig familj som bor där. Vad tråkigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0