Zink

Jag var hos doktorn idag igen. Fick provsvaren ifrån blodproverna jag gjorde förra gången. Har jag berättat att hon tog 4 rör?!! Hur som. Jag hade brist på Zink. Inte farligt mycket men lite mindre Zinkvärde hade jag. När jag frågade vad jag skulle äta och så för att få i mig Zink googlade doktorn fram en sida. Jag fick ett aha!-moment när jag läste den.

Bra för
Immunförsvaret och ämnesomsättningen. Bildning av DNA/RNA. Tillväxten. Ingår i  produktionen av hormoner och i ett flertal enzymprocesser (många  hormoner och mer än 70 enzymer är beroende av zink), bl.a. produktionen av proteiner, samverkar med hormonet insulin för omsättningen av kolhydrater. Bra för den mentala förmågan, tankeverksamheten. Produktionen av spermier.

Även bra för hormonomsättningen i sköldkörteln, hypofysen, könsorganen (bl.a. prostatan) och ökar frisättningen av testesteron, bra för bukspottskörteln, sårläkande.


Bra för hudens, naglarnas och hårets välbefinnande. Bra mot akne (finnar), ögon och hjärna.

Zink behövs även för upptaget av järn och utnyttjandet av A-vitamin. Zink är en antioxidant.


Symptom vid brist

Brist är inte så vanlig. Symptom kan var sämre sårläkning och infektionsförsvar, sämre tillväxt hos barn, försämrad aptit, dåligt humör, irritation, depression, aggression, inlärningsproblem, hudförändringar, vita fläckar på naglarna, psoriasis, acne, håravfall, dålig hy, klåda och eksem, dålig syn, förändrad smakupplevelse, minskad sexlust, sämre spermier, diarré mm. Hormonella besvär kan uppstå. Barn kan även få en långsammare tillväxt.

Det är mycket av det där som stämmer in på mig. Vad jag inte förstår är hur jag kan ha brist på Zink. Jag äter livsmedel som innehåller Zink.

Livsmedel med Zink
Zink är ett livsviktigt mineral. Det finns i ostron, vetegroddar, vetekli, krabba, kött, nötter och frön, bönor, linser, ärtor, spannmål och mjölkprodukter.

Kan väl erkänna att ostron och krabba har jag väl inte gjort något stort intag av, har aldrig ätit det. Men det andra äter jag relativt ofta.

 

Att tänka på
Zinkupptag gynnas av animaliska proteiner medan det hämmas av fytinsyran i fullkornsprodukter som innehåller grovt mjöl och kli. Baljväxter och nötter hämmar också upptaget. Veganer och vegetarianer bör därför kontrollera sitt zinkintag. Vegetarianer bör inta ca 50 % mer zink än rekommenderat intag.

Zink förbrukas vid stress
. Brist av zink uppkommer ofta samtidigt med brist av järn. Dessvärre kan tillskott av järn i motsatts till järn från maten även hämma upptaget av zink och koppar. Protein förbättrar upptaget av zink. Perspner som tränar mycket, exempelvis styrketräning kan även få brist.

Zink är vanlig i olika hudvårdsprodukter, är antibakteriell och har en uttorkande effekt om den appliceras på huden. Zinkoxid används ofta som solskydd.


Tänk om det är så att jag stressat bort all Zink i kroppen? Eller ja, inte all då, men det kanske är anledningen till att jag har brist på det. Kroppen är som en maskin, och jag är verkligen ingen tekniker. Jag vet faktiskt inte hur jag ska ta hand om min kropp.

 

 


Kommentarer
Postat av: elin-pelin <3

Robotdansen <3

2010-08-11 @ 14:05:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0