Förtidsrösta

Håll i hatten kamrater! Speciellt pappa. Jag har blivit stor (och då menar jag stor som i vuxen och inte tjock'are). Helt alena har jag kommit till insikt att jag faktiskt bryr mig om politiken. Jag tycker till och med att det är en gnutta intressant. Jag tror även att jag vet vilket parti jag ska rösta på. Även det har jag kommit fram till helt själv! Ni som inte känner mig tänker väl "oh och det var ju svårt" (i en sarkastisk ton). Men ni som känner mig vet att det här är en "big deal".
För fyra år sedan pluggade jag uppe i norrland och kunde inte bry mig mindre om att mamma (eller vem det nu var) skickade upp mitt röstkort. Jag tänkte ju ändå inte gå och rösta. Mina vänner (som var lite mer insatta) drog mer eller mindre med mig till lokalen där man skulle rösta. Vad skulle jag rösta på då? Rött, grönt, blått rosa med guldkant. Jag tyckte alla sa samma sak, och jag visste (?!) ju ändå att allt var lögn. Jag gjorde ett litet tappert försök till att förstå mig på politiken då jag gick på någon debattgrej skolan dragit ihop. Som jag väntat mig var det mest bara massa meningslöst surr, fåninga kommentarer mellan partierna mot varandra, och ännu mera gidder som jag verkligen inte orkade eller ville ta del av.

På fyra år hinner det hända mycket. Iallafall i mitt liv. Jag har rest, bott utomlands, växt som människa. Det låter fånigt, jag vet, men faktum kvarstår att det faktiskt är så. Jag skulle väl kanske inte säga att jag har hittat mig själv, en bra bit påväg är jag iallafall. Jag har mina värderingar i livet och faktiskt en åsikt om mycket. Jag vet på ett ungefär vad för slags människa jag vill vara och hur jag vill leva mitt liv. I dagsläge rycker jag inte längre bara på axlarna och säger "jag vet inte och jag bryr mig inte heller". För visst vet jag en hel del och jag bryr mig faktiskt.

Det här valet känns helt plötsligt väldigt viktigt för mig. Därför måste jag nu ta mitt rösttkort och id-handling och gå och förtidsrösta. Jag kommer nämligen befinna mig nere i småland på själva valdagen.

Gör din röst hörd!

Kommentarer
Postat av: janallan

Bra,men att du har åsikter visste jag redan.

2010-09-09 @ 22:16:25
Postat av: yvonneoscarsson Fagerberg

Duktig flicka!

2010-09-15 @ 20:13:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0