En fattig familjs hem…

…tar bara fem minuter att riva – Pernilla Ahlsén, är författaren till denna bok. Jag kan inte sluta läsa, jag läser, gråter, svär och blir förbannad. Ni som känner mig vet nog säkert vad boken handlar om. För er andra, den handlar om Palestina-Israelkonflikten.

Jag ock pappa hade gått ner till Märsta centrum och tagit en lunch. Efter lunchen tog vi en sväng till bokhandeln. Utanför ingången stod det ett bord med pocketböcker "4 för 100". Mina ögon fastnade direkt på omslaget som var klätt med en bild på en kvinna i palestinasjal. Den där bokem var jag tvungen att ha. Men det där med att hitta 3 till som lyckades fånga mitt intresse var värre.

Pappa sa åt mig att låta det vara. Boken skulle ändå bara få mig ilsken, menade han på. Det visste jag också, men det här är någonting som jag verkligen bryr mig om. Vist, jag kanske inte är en aktiv vänsterpartist med palestinasjal som går på demonstrationer och slåss med högerextremister. Men jag gör saker som känns viktigt ändå. Jag har skänkt pengar till Ship to Gaza, köpt cdskiva, bok och köpt sjömil. Jag försöker hjälpa mina palestinska vänner så gott jag kan. Hur som helst, jag köpte boken.

Den här boken kan jag verkligen rekomendera alla! Den borde vara en obligatorisk bok att läsa i skolan. Den skildrar många familjers och enskilda personers öden, vardag och sorg, på båda sidor om muren. Den innehåller fakta, siffror, palestinska städer som numera inte finns. Den handlar om Israeler som fått nog av att Palestina är förtryckt och försöker hjälpa på det lilla sätt de kan, med sin närvaro, för att visa att alla är inte avskum.

En annan anleding att jag gillar den så mycket är just för att det utspelar sig i Palestina, när författarinnan skriver om Ramallah, om Kalandiya checkpoint, Nablus, Jenin, om hur soldaterna beter sig, när hon skriver om zaatar och olivoljan så vet jag. Jag kan se det framför mig. Jag kan känna dofterna och smakerna. Jag kan känna den tryckta stämningen hon nämner. Jag vet, jag vet precis hur hon menar och vad hon menar, för jag har varit där.

Men även om jag inte varit det så beskriver hon så bra. Och det är en karaktär i boken, jag tror det är en Israelisk kvinna, som gör så bra jämförelser med andra saker i verkliga livet så man lättare förstår konfligten. Det står även mycket om saker jag inte hade en aning om, saker jag vill utforska nästa gång jag åker till Palestina.

Jag har vikt in kanterna på de sidor jag vill kolla upp fakta om och ställen jag vill kolla upp. Om det är kanten upptill som är nervikt så är det fakta jag vill läsa igen och kolla upp. Är den invikt nertill är det platser jag vill kolla upp. Nästan varrannan sida är invikt.

Läs boken gott folk! Jag tror att mycket av folks ignorans beror på ovetande. Jag vägrar vara en sådan person igen. Mina ögon har öppnats, och jag tänker se till så att andras också gör det.

Kommentarer
Postat av: Mammi

Du e så fin Moa! Kram Mammi.

2011-08-30 @ 21:44:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0