Hur låter tystnaden?

Det har inte jag en aning om… Jag kan inte komma ihåg hur tystnad "låter", eller om jag någonsin upplevt det. Total tystnad. Hur många vet egentligen hur det är? Det är ju alltid något slags ljud i bakgrunden, vart man än är.

Jag reflekterade över det ikväll. Efter flygplatsen gick jag och la mig eftersom jag fortfarande är sjuk och inte orkar så mycket mer än jobba och sova. På kvällen kom Ida in till mig i panik och upplyste mig om att klockan var 22.någonting. Eftersom jag i då läget inte kände mig ett dugg pigg och ville fortsätta sova stoppade jag in öronproppar för att slippa höra åbäket (ja, jag vet inte vad jag ska kalla dom sjungande mupparna längre) där nere.

Tinnitus (av latin tinnitus 'ringning'), även kallat öronsusning är ett, endast av personen själv, upplevt ljud som upplevs som ett pipande, djupa bastoner och/eller brusande. Det kan variera i styrka och intensitet.

 

Orsaker och symptom: Orsakerna till tinnitus kan vara många, men den vanligaste orsaken är bullerskador och ljudtrauman där hörseln har utsatts för starka ljud. Andra orsaker kan till exempel vara medicinering, hjärnskada, högt blodtryck och spända nack- eller käkmuskler. Man brukar dela in tinnitus i subjektiv (den vanligaste, som man hör själv) och objektiv (som även andra kan höra). Tinnitus kan låta på många olika sätt, det vanligaste är en pipande högfrekvent ton, men även brus- och väsande ljud.Vanliga besvär är sömnproblem, koncentrationssvårigheter och nedstämdhet. De flesta får dock inte några större besvär och kan sova som vanligt efter några månaders anpassning.

 

Jag har haft tinnitus så länge jag kan minnas. Jag har alltid haft ljud på när jag ska sova, musik eller någon film, för att slippa höra suset/pipet i öronen. Det är så svårt att förklara hur det låter. Det går liksom i impulser, som vågor av olika ljud. Det var faktiskt först för ett halvår sen jag "lärde mig" att hanskas med det. Just när jag ska sova. När jag bodde i Egypten så hade jag en nattklubb neranför mitt rum. Så jag fick antingen välja på att lyssna på musiken som spelades där nere (fram till klockan 2), brummandet ifrån AC:n på rummet eller min tinnitus. Ja, vad väljer man av pest eller kolera? Jag lärde mig iallafall att, vissa nätter, somna med öronproppar i. Ibland kunde dock tinnitusen vara så hög att det blev för mycket och det kändes som hjärnan skulle sprängas. Detta beror oftast på hur mycket ljud jag varit utsatt för under dagen. Så då fick det bli klubbmusiken istället.

Ikväll efter Ida gått och öronpropparna var i började tankarna att snurra. Nu är det inte långt kvar till jag vet vart jag ska i vinter! Jag började tänka på det, sen ledde de tankarna vidare till någonting annat som lädde till ytterligare något... Ja ni vet hur det är när man ska försöka sova och det bara inte går. Så jag satte mig vid datorn. Efter en stund började det värka i öronen av propparna så jag tog ut dom. Jävlar anama! Det är så mycket ljud omkring och i det här rummet som man egentligen inte tänker på. AC:n som susar, kylskåpet som brummar, folk på gatan, bilar som kör förbi, folk i huset och sången nerifrån. Det var helt öronbedövande de första sekundrarna när jag drog ut öronpropparna.


Nu är jag i valet och kvalet om jag ska låta dom sitta i (jag satte in dom fort som fan efter jag tagit ur dom) och ha värk i öronen eller om jag ska ta ur dom… och ha värk i öronen, på ett annat sätt. Eller ska jag bara gå upp och ut och festa med de andra, och få värk i öronen av dålig musik? Jag tror att jag håller på att bli galen här!

         
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mammi

Men inte bli galen😜 hur gick det sen? Moster har fått ett ljud till. Rosie orsakade det 😟 Så nu har hon tre olika ljud. Du skulle varit försiktig med hög musik... Du får berätta det för andra nu, så kan du ju se det som en lärdom ixsom. Vad valde du för platser nu då? Puss å hej tinitus tjej ❤💗💖

2013-08-07 @ 16:25:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0