En helt knasig dröm

Drömmen jag var med om i natt går inte att tolka med hjälp av min bok. Jag letar efter symboler, ord och synonymer som kan tolkas ur min dröm men finner inga. Rullband, rulltrappa, bana, band; inget av dem finns med. Det närmsta jag kom var balans, och det känns inte som att det var huvuddelen av den här biten av drömmen.
 
Trånga utrymmen fanns heller inte med. Jag drömde även om Skalman, den där sköldpaddan i Bamse serien. Nej, han fanns självklart inte med. Men sköldpadda fanns med, fast jag tror inte det är just sköldpadda som min dröm försöker antyda på utan mer själva karaktären Skalman. Jag har tänkt på hur Skalman är: långsam, uppsinningsrik, smart... Men inget av det fanns med.
 
Om sköldpadda står följande:
Ett hårt yttre och ett mjukt inre, ålderdom, vishet, evighet, stillhet och trohet. Drömmar om sköldpaddor kan beskriva behovet av att skydda sig eller dra ner på ett alltför högt tempo.
 
Tycker inte det stämmer in alls. Om människor, personer, folk står inte heller något. Deremot om vänner, vilket jag tyckte var väldigt interessant.
 
Vänner är bilder av solidariskt tänkande och själsliga band snarare än familjeband. De står på olika sätt för skilda aspekter av psyket. Fundera på vilken egenskap hos vännen i drömmen som framträder allra tydligast och se efter vilken betydelse den kan ha.
 
Jag tänker inte ens försöka beskriva min dröm här i bloggen, den är knepig nog att försöka berätta. Jag ska nog ta kontakt med en drömanalytiker någon gång i framtiden.
 

Kommentarer
Postat av: Allan Lindqvist

Drömmar är intressant.För min del handlar det mycke om kompensation.Jag drömmer om saker jag skulle vilja göra men inte gör.

Svar: Bara gört! ;o)
MoA

2013-09-25 @ 22:18:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0