Kidnappad av en cirkus

Sömnproblem och drömmar utan dess like. Jag märker helt klart att min kropp protesterar. Idag har jag även haft en huvudvärk ifrån helvetet och det känns väldigt tydligt vart den kommer ifrån. Det har sin början någonstans i nacken, ner mot skuldrorna och så strålar smärtan upp i huvudet, ner mot ryggen hela vägen mot rumpan. Ilar till då och då så det känns som att jag ska kräkas.
 
Jag har en fantastisk "tyda drömmar" bok och det är lika intressant varje gång jag läser i den. Inatt / imorse drömde jag att jag blev kidnappad av en cirkus. Eller jag är inte helt säker att jag blev kidnappad. Eftersom jag många gånger, i verkliga livet, sagt att jag ska "rymma" med en cirkus så var jag glad i drömmen. Jag var glad över att vara med de här cirkusfolket. Tills jag kom till deras hus. Det var ett väldigt märkligt hus (kommer inte ihåg exakt hur det såg ut), med många våningar. Alla våningar var fyllda av barn som stod och vinkade frinetiskt på ballkongerna och önskade mig välkommen. Här någonstans blev drömmen hotfull och jag insåg att dessa barn var kidnappade.
 
Kort därefter fick jag en egen cirkushäst som jag blev överlycklig över, så jag glömde bort alla barnen. Jag frågade vart jag kunde ställa min fina häst och de sa nere i stallet. Stallet visade sig ligga nere i källaren av det här märkliga huset. Jag började gå neråt med hästen och det var trappor efter trappor, våning efter våning neråt. Det var här någonstans jag började inse att det här var helt galet. Vart fick de in luften här nere, tänk om det skulle börja brinna, tänk om hästarna skulle löpa amok här nere helt instängda. Då kom jag att tänka på att hästar kan ju inte gå i trappor. Kort där efter vaknade jag.
 
Cirkus
En arena där clowner, jonglörer och dresserade djur uppträder. Under den glittrande, glättiga och lättsamma ytan finns hård träning och extrem disciplin. Här finns också bilden av clownen som slutar grimasera när strålkastarna släcks. Drömmar om cirkus kan ha att göra med insikter om att inget är gratis, att man måste anstränga sig för att livet ska bli som man önskar och att den yta man visar upp för omvärlden lätt kan krackelera.
 
Barn
Barnet representerar nyfikenhet, ärlighet, naivitet, positivism och njutningsfylld glädje. Arketypiskt står barnet för gudomlighet, och i drömmen kan barn uppträda som kloka vägledare och representanter för den del av oss som inte låter sig inordnas i system utan kan tillåta kaos i en positiv bemärkelse. Om ett barn far illa i en dröm är det just det oförställda inom en som inte får tillräckligt utrymme.
 
Häst
Hästen är ett djur som har en rik symbolisk arsenal. Den är både en livs- och dödssymbol, och relaterar till både sol och måne, förnuft och instinkt. Vidare har en den tydlig sexuell koppling, särskilt om man rider hästen. Ramlar man av en häst indikerar detta en oförmåga att handskas med den kanske nyfunna sexuella drivkraften. Drömmer man specifikt om ett sto har det att göra med kvinnliga principer och fertilitet. Spänns hästen framför en vagn eller droska kan det kopplas till att tygla och behärska en utlevande och kanske skrämmande sexualitet. En vit häst utan ryttare sägs vara en dödssymbol.
 
Hus
Hus är en gammal symbol för människan i sin helhet och är en ofta förekommande spelplats i drömmar…
Källare: Det undermedvetna
Balkong: Bröst
Trappa: Svalget. Att gå uppför och/eller nerför en trappa kan även stå för könsakt.
Undre våningar: Sexualitet, könsorgan, intima känslor, rofylldhet, behovet av vila och stärkande sömn.
 
Det är svårt att förklara det här med huset för det representerar så mycket och handlar mycket om själva "jaget". Så det är inte lätt att förklara det såhär, men jag själv förstår.
 
Mycket kan jag tolka i den här drömmen som det där med cirkusen och att man måste kämpa. Det är väl ganska ofta man tänker på sånna saker. Barnen känns dock lite otydligt. Hästen förstår jag inte alls vad den försöker säga mig. Kommer inte ihåg hur den såg ut och jag varken red eller körde den, utan ledde den. Det där med huset är som sagt en knepig en. Men en intressant sak är det där med svalget. Idag har jag faktiskt haft problem med halsen, och det kan ju vara så att jag märkt av det i sömnen och det avspeglat sig i min dröm. Det där med undre våningar är en väldigt tydlig en, jag har sovit fruktansvärt dåligt under en längre period, lagt mig sent om nätterna och behövt gå upp tidigt om mornarna.
 
Hoppas ni tycker det är lika intressant med drömmar som jag gör, annars var det här ett väldigt tråkigt inlägg för er att läsa. Har ni själva någon dröm ni vill tolka skriv gärna (i korta drag, tydligt) så kan jag tolka den med hjälp av min fantastiska bok!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mammi

Ja tycker det är intressant 😉 har du fått nån som smörjer dig? Pyss

2013-09-20 @ 21:23:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0